Instagram Travel Thursday: Jerusalemin nähtävyyksiä

Viime viikon tauon jälkeen on taas Instagram Travel Thursdayn aika! Kampanjasta löydät tietoa täältä ja Instagramissa kampanjan hashtag on #IGTravelThursday.

Jatketaan Israelin reissun tunnelmissa ja fiilistellään hetki historiallista Jerusalemia. Jerusalemhan on pyhä kaupunki niin kristityille, muslimeille kuin juutalaisillekin. Meillä ei varsinaisesti ollut suunnitelmissa tehdä mitään pyhien paikkojen kierrosta, mutta niin vain puoli vahingossa päädyttiin käymään päivän aikana kaikkien kolmen uskonnon pyhissä kohteissa. Jotta tekstistä ei tulisi kilometrien mittaista, käydään ensin läpi muslimien ja juutalaisten pyhiä paikkoja.

Kalliomoskeija

Ensimmäisenä suunnattiin suomalais-saksalaisella porukalla ihmettelemään Temppelivuorta. Tämä muslimien kolmanneksi pyhin paikka on auki vaan pari tuntia aamulla ja iltapäivällä, joten se oli hyvä kohde päivän aloitukseksi. Moskeija-alueelle kuljettiin Israelissa hyvin yleisen laukkujen läpivalaisun kautta. Temppelivuorelle mentäessä Hannan laukusta löytyvä kirja kiinnosti sotilaita niin paljon, että se täytyi kaivaa esille. Kun kirja paljastui Lonely Planetiksi, lopahti sotilaiden kiinnostus. Kenties muiden uskontokuntien pyhä kirjallisuus olisi ollut kiellettyä. Vaikka tämäkin tarkastus oli hyvin nopea, herätti se edes vähän luottamusta. Nuo läpivalaisuthan olivat suurimmaksi osaksi täysin naurettavia, ketään ei kiinnostanut mitä laukustasi löytyi. Itse joudun kantamaan kaikkialla mukanani adrenaliinikynää ja normaalisti sitä saa selitellä kaikkialla. Tottumuksesta kaivoin sen ensimmäisenä päivänä noissa tarkastuksissakin esille, mutta sain takaisin vain kummeksuvia katseita ja totesin etten sitä sen kummemmin rupea esittelemään kun ketään ei kerran kiinnosta.

Temppelivuorella

Temppelivuorelta löytyy ylemmässä kuvassa olevan Kalliomoskeijan lisäksi myös Al-Aqsa moskeija, mutta kumpaankaan ei pääse sisälle ellei ole muslimi. Alueella oli kuitenkin paljon nähtävää ilman moskeijoissa vierailujakin. Muurien ulkopuolelta moskeija-aluetta katsellessa ei saa mitään käsitystä sen koosta. Alue osoittautui kuitenkin hyvin laajaksi ja mikä parasta myös eläväiseksi.

Temppelivuorella näkyi tottakai paljon rukoilevia muslimeja ja turistien vierailuajan vuoksi myös kameran kanssa hääriviä turisteja. Paikalla oli kuitenkin myös paljon lapsiperheitä ja eri puolilla aluetta oli käynnissä niin piknikejä kuin jalkapallopelejäkin.

Kalliomoskeija

Kalliomoskeijahan on Profeetta Muhammedin taivaaseen astumisen paikka. Moskeijan sisältä löytyy kivi, jossa on kuulemma vielä nähtävissä Muhammedin hevosen kaviosta jäänyt jälki. Tarinoita tuon jäljen takaa löytyy kai muutamakin erilainen. Omaksi suosikikseni nousi se, jossa Muhammed hevosineen oli nousemassa taivaaseen ja Muhammedin pyhyydestä innostunut kivi halusi lähteä mukaan. Hevonen kuitenkin potkaisi sitä niin lujaa, että kivi tippui maahan ja siihen jäi kavion jälki.

Öljymäki

Temppelivuorelta matka jatkui Jerusalemin muurien ulkopuolella kohoavalle Öljymäelle, erityisesti juutalaisten pyhälle paikalle. Paikalle, jossa Messias palaa maan päälle ja jossa hän herättää kuolleet.

Öljymäellä sijaitsee maailman vanhin hautausmaa ja tuo hautausmaa on yhä tänä päivänäkin käytössä. Koska Messias laskeutuu taivaasta juuri tulla paikalla, on se juutalaisten keskuudessa halutuin paikka tulla haudatuksi. Rinne on vieri vieressä täynnä pieniä kivisiä hautoja ja uusiakin näyttiin kaivavan. Olisi kiinnostavaa tietää, miten paljon maksaa tulla haudatuksi tuon mäen rinteille!

Maisema Öljymäeltä

Öljymäellä aika kului ihaillessa hienoja maisemia. Lisäksi koko kolmen hengen iskuryhmällemme tuli ajankohtaiseksi päästä käymään vessassa. Israelhan osoittautui vessojen osalta positiiviseksi yllätykseksi. Tai ainakin niiden määrän, nimittäin julkisia vessoja oli paljon. Niiden taso kylläkin jäi testaamatta, myös Öljymäellä. Kuljimme nimittäin edestakaisin seuraten vessa-kylttejä. Lopulta kävi ilmi että kyltit osoittavat suoraan toisiaan kohden ja niiden välissä on parkkipaikka. No, löimme viisaat päämme yhteen, päätimme ottaa kaikki turistityttöjen alhaiset keinot käyttöön ja marssimme kohti Öljymäen huipulla kohoavaa hotellia. Tarkoituksena siis päästä puhumalla ja silmiä räpyttämällä käymään siistissä sisävessassa.

Hotelli-seikkailu

Tästä hotellista tiedettiin jo ennalta sen verran, että kyseinen neljän tähden hotelli on  rakennettu juutalaisten hautausmaan päälle ja sen alta on purettu pois hautoja. Hotellin valot myös loistivat illalla komeasti muutoin pimeän Öljymäen laelta. Odotukset hotellin suhteen olivat isoa, ylellistä ja kallista. Toisin sanoen, meillä tuskin olisi aulaa pidemmälle mitään asiaa. Vaan kuinkas sitten kävikään!

Hotellin aulaan saavuttuamme kaikkialla oli täysin hiljaista eikä missään näkynyt ketään. Aulasta ei myöskään löytynyt mitään tiskiä, jonka takaa kysyä neuvoja. Jatkoimme siis matkaamme pidemmälle hotellin syövereihin ja löysimme lopulta tiemme hotellin ränsistyneelle takapihalle. Vieläkään ketään ei tullut vastaan, joten kiertelimme hetken ihmettelemässä pihaa ja valokuvaamassa aidan yli näkyviä maisemia.

Olo oli todella absurdi, kun tiesimme seisovamme juutalaisten pyhän hautausmaan päällä, hylätyltä näyttävän hotellin takapihalla ja valokuvasimme piikkilanka-aidan (ja sen hautausmaan) takana näkyviä kukkuloita joilla kiemurteli Israelin rakentama Israelia ja Palestiinaa erottava aita.

Hotelli-seikkailu

Takapihaa tutkittuamme palasimme takaisin hotelliin. Tällä kerralla puhelimen pirinä paljasti vastaanoton sijainnin ja hetken tiskillä kuikuiltuamme, tuli ystävällinen mies paikalle. Kysyimme vessan sijaintia ja ilman sen suurempia ihmettelyjä, meille kerrottiin se. Kävimme siis vessassa, täytimme vesipullot ja poistuimme paikalta hämmentyneinä. Hotelli ei todellakaan vastannut odotuksiamme!

Vanha Jerusalem

Seuraavaksi jatkoimme matkaa takaisin Vanhaan Jerusalemiin. Matka tehtiin  suoraan juutalaisen hautausmaan läpi kulkevaa kävelytietä. Toisin sanoen Messiaan jalan jäljissä – tai tässä tapauksessa Messiaan edellä..?

Jo matkalla Öljymäelle olimme keskustelleet Jerusalemin syndroomasta sekä samankaltaisista Pariisin ja Stendhalin syndroomista. Niin absurdeilta kuin nuo kaikki tuntuvatkin, totesin että näistä kolmesta voisin kuvitella sairastuvani ainoastaan Jerusalemin syndroomaan. Vaikken tätä tilannetta mitenkään todennäköisenä enkä varsinaisesti edes mahdollisena pitänyt, oli pakko kuitenkin vähän leikkiä Messiasta tuon hautausmaan läpi laskeutuessani. Onneksi matka kuitenkin sujui ilman suurempia oireiluja ja tytöt saivat pitää kameransa piilossa. Kuten kunnon ystävän kuuluu, oli Hanna nimittäin luvannut ennen hoitoon toimittamista käyttää tilannetta hyväkseen ja kuvata mahdollisimman paljon materiaalia facebookissa ja youtubessa jaettavaksi.

3 Comments Lisää omasi

1. Upea tuo kultainen kupoli ja noi mosaiikit iskee muhun kyllä aina!

2. Siellä näitä uskonnollisia nähtävyyksiä siis riittää, tosi kauniit kuvat! Tuo kultainen kupoli iskee myös tänne :)

3. Veera Bianca sanoo:

Jerusalem on kyllä upea paikka! Viime syksynä tuli käytyä ja oli kyllä käymisen arvoinen! :)