Instagram Travel Thursday: Matkalla Pietariin – kaksi tapaa hoitaa asiakaspalvelu

Kesäkuussa kävimme ystäväni kanssa vihdoin Pietarissa. Reissua oli odotettu vuosia ja sen suunnittelu aloitettiin ajoissa. Nettisurffailujen ja työkaverilta kuullun kauhutarinan jälkeen päädyimme ratkaisuun, että otamme hotellin matkatoimiston kautta. Tällöin meillä todennäköisesti olisi hotellihuone johon mennä, toisin kuin tällä työkaverilla.

Kysyimme tarjoukset viisumi+hotelli-paketista sekä viisumi+juna+hotelli-paketista siltä kenties tunnetuimmalta Venäjälle matkoja ja viisumeita järjestävältä yritykseltä. Tarjouspyynnössä pyydettiin Pietarissa toimivien 3-tähden hotellin hintoja ja tämä kysely tehtiin lähes 2kk ennen matkaa. Vastaus tulikin kohtalaisen nopeasti. Se sisälsi tarjoukset mutta tasan yhden hotellin tiedoilla. Voimassaoloaikaa tällä tarjouksella taisi olla peräti pari viikkoa. Ystäväni oli hoitanut tämän osuuden, joten tehtäväkseni jäi selvittää paljonko junaliput kyseiselle ajankohdalle maksaisivat. Tämän tehtyäni päätimme hoitaa itse junaliput, ja ottaa viisumit ja hotellin matkatoimiston kautta. Heti päätöksen tehtyämme ystäväni otti jälleen yhteyden matkatoimistoon.

Vihdoin matkalla
Vihdoin matkalla

Kului muutama päivä ja saimme sähköpostin, jonka liitteenä oli viisumihakemukset ja vahvistus hotellistamme. Hotelli vain oli muuttunut täysin toiseksi ja sijaitsi lähes 7 kilometrin päässä alkuperäisestä hotellistamme. Ja siis tietenkin sen lähes 7 kilometriä kauempana tunnetuimmista nähtävyyksistä. Mitään perustelua tai hinnan alennusta tästä huomattavasta sijainnin muutoksesta ei tullut. Tottakai otimme yhteyttä ja tiedustelimme, miksi hotellimme on muuttunut täysin toiseen, ominaisuuksiltaan täysin erilaiseen hotelliin. Vastaus tuli jonkin ajan kuluttua ja syy oli kuulemma se, ettei kyseinen matkatoimisto pysty kesän ruuhkien aikana takaamaan että juuri heidän alunperin mainitsemassaan hotellissa olisi tilaa. Mutta uusikin hotelli kuulemma olisi oikein mukava.

Vainikkalan asemalla
Vainikkalan asemalla

Kyllä, varmasti oikein mukava, mutta… Jos pyysimme alunperin tiedot useammasta hotellista emmekä niitä saaneet ja saimme tästä ensimmäisestä hotellistamme tarjouksen ja sille vielä pitkän harkinta-ajan, niin tottakai me halusimme alkuperäiseen hotelliimme. Olimmehan vielä tehneet varauksen alle viikossa ensimmäisestä yhteenotostamme, vaikka meille teoriassa annettiin pari viikkoa aikaa miettiä. En tiedä sananvaihtoa jota ystäväni ja toimisto kävivät, mutta lopputuloksena kyseinen yritys siirsi meidät erittäin pitkin hampain lähelle alkuperäistä hotelliamme. Itseasiassa vielä sitä huomattavasti paremmalle paikalle, suorastaan loistavalle paikalle. Tästä huolimatta, tai kenties juuri siksi takaraivossa painoi matkatoimiston toimintatapa, josta jäi huono maku. Mikäli joskus vielä tarvitsen Venäjän viisumia, hankin sen varmasti jostakin muualta.

Maa vaihtui
Maa vaihtui

Ja se toinen tapa hoitaa asiakaspalvelu!

Ystäväni riidellessä matkatoimiston kanssa, otin tehtäväkseni hoitaa junaliput. Eräänä lähdin päivänä ruokatunnilla ostamaan lippuja. Aikani luukulle jonotettuani sain kuulla, että Venäjän junalippujen ostoon tarvitaan matkustajien passit. No eihän niitä siihen hätään tietenkään ollut. Ystävällinen virkailija kysyi löytyisikö passeista vaikka kopioita, koska niidenkin avulla hän voisi liput myydä. Tekstiviesti reissukaverille, että laita vaikka valokuva passistasi. Omasta passistani säilytän aina kopiota sähköpostissa. Alle puolessa tunnissa olin takaisin asemalla.

Viipuri - tänne seuraavaksi?
Viipuri – tänne seuraavaksi?

Pääsin takaisin saman ystävällisen virkailijan palveltavaksi ja kävimme yhdessä läpi junat lähtö- ja saapumisaikoineen. Myyjän suosituksen ansiosta vaihdoin ensimmäisen junamme aiempaa, sillä Allegro ei kuulemma kauaa pysähdy Tikkurilassa ja vaihto olisi muutoin jäänyt aika tiukaksi. Olin ostamassa lippuja todella ajoissa, joten ennen lippujen myymistä tämä ihana myyjä vielä tarkasti VR:n nettisivuilta mitä tarvitsemamme junaliput Tampere-Tikkurila-Tampere maksaisivat netistä ennakkolippuina ostettaessa. Luukulta näitä lippuja ei voida myydä, mutta ostamalla nuo liput netistä säästäisimme lähes 80e. En varmasti olisi edes hoksannut katsoa tällaista asiaa, mutta VR:n oma henkilökunta selvitti asian ja ehdotti, että ostaisin liput sieltä niin säästäisimme rahaa ja voisimme sitten tuhlata enemmän Pietarissa. :)

Isoveli valvoo
Isoveli valvoo

Näin siis ostin asemalta liput vain Allegroon ja kävelin hyvillä mielin takaisin työpöytäni äärelle ostamaan ennakkoliput muille junamatkoille! Ainoa mikä jäi harmittamaan on se, etten huomannut katsoa tuon ystävällisen myyjän nimeä enkä tietenkään ottanut mitään kuittiakaan josta se olisi voinut selvitä. Olisin lähettänyt asiakaspalautetta ja kiittänyt hyvästä palvelusta!

Pieniä asioita, jotka eivät varsinaisesti vaikuttaneet reissumme onnistumiseen. Kuitenkin vielä nytkin tuota VR:n asiakaspalvelijaa ajatellessani nousee hymy huulille. Ja kuten totesin, viisumini hankin jatkossa muualta.

Pirteä reissukaveri
Pirteä reissukaveri

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday-kampanjaa. Lisää tietoa aiheesta löydät täältä ja instagramissa kampanjaa voi seurata hashtagilla #igtravelthursday. Minut löydät instagramista nimimerkillä @joh_hyy.

Mainokset

4 Comments Lisää omasi

  1. katja sanoo:

    Tuli heti mieleen, että käytitteköhän samaa palvelua kuin mekin aikoinaan venäjän ja kiinan viisumeita hankkiessa. Ei voida puhua edes mistään sähellyksestä, mutta heillä oli sellasta lievää epäselvyyttä havaittavissa viestinnässä ja se kyllä harmitti kun kyseessä oli kuitenkin aikas tärkeä asia.

    Tykkää

    1. Johanna sanoo:

      Hyvin mahdollista, että sama yritys kyseessä. Jälkikäteen olen kuullut että etenkin viisumien kanssa ei homma oikein pelaisi. Meillä kyllä niiden kanssa kaikki meni oikein hyvin.

      Tykkää

  2. Huh, aikamoista sähläämistä tosiaan tuon hotellin kanssa! Ja VR:ltä saamani asiakaspalvelu on ollut aina erinomaista, vaikka putiikki saakin aika lailla kuraa aina mediassa niskaan… :)

    Tykkää

    1. Johanna sanoo:

      Totta kyllä, että VR osaa asiakaspalvelun! Harmittavasti se vain jää kaiken muun jalkoihin…

      Tykkää

Sano jotain, jooko...

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s